Oana Marina

Natural born communicator & social media addicted

Freelancer in pandemie. Ghid de supravietuire

Cum am supravietuit, ca freelancer, in pandemie? Toti am avut de suferit in urma perioadei prin care trecem, chiar si noi cei care lucram pe cont propriu si dam impresia ca viata-i usoara si totul roz.

Am intrat in anul 2020 cu atat de multe planuri si idei, incat eram sigura ca va fi din nou un an in care vor ramane lucruri de facut, la final. Iata ca nici nu a fost nevoie sa ajungem la finalul anului pentru a-mi da seama ca nimic nu mai este cum a fost si ca planurile mele au sanse putine sa prinda contur. Pe langa frustrare si ingrijorare, a aparut si sentimentul de acceptare a situatiei pentru ca mi-am dat seama ca situatia nu m-a afectat doar pe mine, ci intreaga lume. Freelanceri, oameni cu job-uri de la 9 la 5 si antreprenori. Toti am fost afectati, intr-o masura sau alta de pandemia Covid19.

Proiecte pierdute in pandemie. Cum am reactionat?

Toti clientii mei au fost afectati de pandemie, prin urmare si eu. La inceput a fost panica care i-a facut pe multi dintre ei sa nu realizeze cat de important este mediul online in momentul actual. Practic ramanand singurul mediu prin care pot ajunge catre clientii lor.

Au renuntat. Au fost cei care au renuntat la colaborare spunand ca ei isi intrerup activitatea si momentan nu isi permit si sa lucreze cu mine. Au mai fost cei care au renuntat la bugetele de marketing, astfel blocand orice campanie care i-ar fi putut ajuta. Si au mai fost cei care au injumatatit bugetele de marketing, lasand echipa sa faca tot posibilul cu ceea ce are la dispozitie ca afacerea sa continue. Cei din urma au fost cei mai castigati.

Eu nu am renuntat. Am incercat sa-i ajut chiar si pe cei care au intrerupt colaboararea, oferindu-le suport, dar si sa fac tot posibilul ca cei care au ales sa-si continue activitatea alaturi de mine, sa aiba de castigat. Prin urmare si eu castigam.

Nu am renuntat. Am profitat de tot timpul liber si am citit, m-am documentat, am descoperit comunitati noi si interesante care ma tin la curent cu tot ce imi poate fi de folos, si am continuat sa caut noi proiecte. Stii cum se spune, cauta si vei gasi. Asa a fost si in cazul meu, chiar si pe timp de criza, am reusit sa gasesc proiecte noi pe care sa le adaug in portofoliul meu.

Ghid de supravietuire pentru freelanceri pe timp de criza

Sunt freelancer de aproape 5 ani, timp in care nu am avut parte de nicio criza, tocmai de aceea nu am scris acest articol la inceputul crizei, ci il pot crea acum, dupa ce am reusit sa trec cateva luni prin ea, cu bine. Nu voi incepe sa iti spun ca trebuie sa gandesti pozitiv si sa vezi binele din aceasta situatie, pentru ca sunt sigura ca aceste sfaturi nu au cum sa te ajute. Da, am luat totul cum a venit si nu am intrat in depresie, dar totusi, ceea ce m-a ajutat sa ma mentin a fost sa actionez.

Ramai constant cu clientii tai, chiar daca acum te platesc jumatate din suma contractului. Am avut 3 luni in care clientii care „m-au pastrat” mi-au propus sa injumatatim pretul colaborarii si am fost de acord, aratandu-le ca ii inteleg si ca imi doresc sa le fiu alaturi chiar si in astfel de momente. Asta nu inseamna ca activitatea mea s-a redus la jumatate, ci din contra, am incercat sa fac si mai mult pentru ca ei sa iasa in impas. Dupa cele trei luni, am revenit la sumele initiale si colaborarea continua ca si pana acum.

Ofera suport clientilor care au plecat. In functie de domeniul in care activezi, le poti oferi sfaturi, idei sau chiar un pachet cu serviciile tale pe timp de criza pentru a-i tine aproape. Vor stii sa reia legatura cu tine, pentru ca le-ai fost aproape, imediat ce ei reincep activitatea.

Creeaza-ti un portofoliu daca nu ai unul. Descrie ceea ce faci, la ce esti bun si cum ii poti ajuta pe oameni. Te poti folosi de instrumente precum Power Point, Canva, google.docs si multe alte programe pe care le poti accesa in mod gratuit. Ai grija ca o data ce ai portofoliul pregatit sa nu-l uiti pe desktop, ci sa incepi sa-l trimiti catre posibili clienti. Gandeste-te chiar si la vechi clienti sau cunostinte care te pot recomanda.

Inscrie-te in grupuri reprezentative domeniului tau de activitate, dar si grupuri unde crezi ca poti gasi clienti. Fii activ acolo, raspunde la intrebari, ofera sfaturi atunci cand crezi ca poti si vino cu idei despre subiectele cele mai populare. Oamenii trebuie sa te cunoasca si sa afle de tine intr-un fel.

Participa la cursuri pentru a-ti aprofunda cunostintele. Daca inainte nu aveai timp, dar iti doreai sa mai bifezi un curs despre facebook ads sau orice altceva, acum este momentul. Gasesti numeroase cursuri online chiar si gratuite. Intotdeauna este loc de mai mult si mai bine.

Vinde informatia. Daca tu consideri ca esti bun intr-un domeniu anume si in urma experientei tale, ai adunat suficiente informatii despre acel domeniu, creeaza cursuri video sau pdf si incearca sa le comercializezi. Sunt diverse site-uri care iti ofera suport pentru asta, precum Udemy sau o poti face chiar tu, daca ai un site bine structurat. Daca nu te descurci singur, apeleaza la alti freelanceri, poate va ajutati reciproc.

Pentru ca perioada de criza nu a trecut, voi reveni asupra acestui articol pentru a-l completa cu eventuale sfaturi care m-au ajutat pe mine. Sunt foarte curioasa cum ati trecut voi prin aceasta perioada, indiferent daca sunteti freelanceri sau nu. Asa ca nu ezitati sa comentati 🙂

imi doresc ca aceste sfaturi sa va ajute si sa va inspire pentru a nu renunta la freelancing, ci din contra, sa lucrati in continuare la ceea ce va face sa zambiti.

See you soon.



Leave a Reply

Your email address will not be published.

*
*
*