Acum, daca sunt intrebata cu ce ma ocup, pot spune cu incredere ca sunt Social Media Manager si atat. Daca ma intrebai acum cativa ani, chiar luni, iti spuneam la fel, dar eu nu stiam exact ce sunt si ce fac.

Job-ul de Social Media Manager este prezent de cativa ani, si desi a trecut ceva timp de la aparitia acestuia, inca se confunda cu “omul bun la toate”. Eu am fost mult timp “omul bun la toate”, cand vine vorba de online. De cele mai multe ori, acest “om bun la toate” este deja prezent in firma pe alt post, si cumva ajunge sa faca si partea de Social Media pentru ca a auzit seful ca e bine sa fie prezent si el in online, dar nu stie exact cat, cum si de ce. Eu nu am pornit asa. Eu am pornit cu job-ul de Project Manager.

Lucram la receptia unei mari companii din Romania, inactiva in online si azi, dar cu o strategie de marketing foarte buna si o directoare de marketing pe masura. Cumva, ea mi-a insuflat toata aceasta pasiune pentru ce fac azi, doar ca eu am adaptat si am imbinat ce am invatat, cu ce stiu si cu ce imi place. Acolo, neavand ce face pe acel post, B. imi dadea de lucru, iar in restul timpului scriam pe blog. Blogul meu a ajuns la D. T, urmand sa-mi scrie ca are in plan un proiect misto si ca vrea sa ne vedem sa lucram impreuna.

Am renuntat la job-ul meu de receptionera si am acceptat primul meu job care avea legatura cu online-ul, dar si startul meu ca “om bun la toate”. Desi in semnatura de email eram Project Manager, faceam urmatoarele task-uri: Administram conturile de social media, planning postari, planning articole blog, urcam articolele pe site, administram site-ul, colaboram cu bloggeritele care scriau articolele, scriam articole, organizam workshop-uri, cautam colaboratori pentru site/workshopuri, tineam legatura cu acestia, cream baza de date cu ce era necesar, s.a.

De atunci, fara sa vreau, am primit propuneri de colaborare pentru a administra paginile de facebook a unor firme. De atunci sunt Social Media Manager si am creat mii de postari, sute de planninguri si strategii de SM. Am lucrat pentru diverse domenii: agentii de turism, ateliere de marochinarie, horeca, beauty, advertising si alte cateva proiecte scurte. Unele colaborari s-au incheiat, altele continua si azi, dupa 6 ani de activitate impreuna.

Ce am facut ca Social Media Manager?

De toate. Chiar si ce nu era in fisa postului meu. Am trimis newslettere, am scris pentru blogurile firmelor, am facut foto de produs, am organizat evenimente, am editat foto/video, am facut modificari pe site, am facut campanii cu influenceri, am creat structuri de site, am facut project management, si lista poate continua. Si da, toate au legatura cu online-ul, dar nu toate sunt in fisa unui Social Media Manager. De cand sunt mama am spus NU la multe cereri de genul. De cand sunt mama am invatat ca timpul este pretios si eu NU trebuie sa le fac pe toate.

Desi am o experienta vasta in toate cele mentionate anterior, am decis ca nu vreau sa fac de toate. Atunci cand alegi sa faci asta, de cele mai multe ori le faci prost pe toate. Asa e si in viata.

Am lucrat non-stop. Chiar si in maternitate. Cumva m-a ajutat sa-mi tin mintea ocupata in cele 11 zile cat am stat cu Matei acolo, el in alt loc, eu in alt loc. Am lucrat si in primele luni de viata ale lui, dar atunci mi-am dat seama ca trebuie sa muncesc exact cat trebuie, pentru cat sunt platita si nimic in plus. Matei m-a invatat sa am grija de timpul meu, de mine si de munca mea.

Anul acesta am pastrat fix proiectele care imi plac si la care am depus efort pentru a le creste. Am citit carti din domeniu, am citit bloguri, am ascultat podcasturi si am urmarit oameni care ma inspira. Desi am lucrat mai putin, pentru ca Matei e prioritar si timpul meu e pentru el, in primul rand, apoi pentru munca, am vrut sa raman in priza si sa fiu la curent cu noutatile.

In aceasta perioada am invatat:

Sa prioritizez. Sa pun pe lista proiectele care imi plac si sa lucrez in primul rand la ceea ce e nevoie, nu la ceea ce ar trebui. Asa ca daca inainte ascultam toate ideile clientilor si incepeam sa lucrez la ele desi nu era nimic sigur (de cele mai multe ori ramaneau doar la stadiu de idee si eu cu ceva ore de munca neplatite), acum le spun ca am de lucru X, care e urgent acum si ca revenim pe viitor la idee, cand e ceva sigur.

Sa fiu si mai organizata. Ca mama care lucreaza, in primul an de viata al copilului, de acasa, e greu. Cand Matei doarme, stiu ca lucrez. Altceva nu fac. Dar, de cele mai multe ori, Matei isi schimba programul de somn, ne loveste o regresie, un salt mental, doarme putin sau adoarme foarte greu si cumva, cer ajutor. Dar si cu ajutor (aka bunici) stiu ca in zilele de Luni, Marti, Joi, in prima parte a zilei, eu lucrez. Nu fac nimic altceva. Organizare, organizare. Ma organizam si inainte, dar nu mereu ma tineam de planuri.

Sa nu pierd timpul. Inainte deschideam laptopul, stiam ca am X task, dar ma luam cu orice altceva – cautam vacante, carti, cautam vloguri, intram pe facebook, pe alte pagini, conturi, etc- acum, deschid laptopul si lucrez la exact task-ul pe care il am. Fac postarile daca asta am de facut, creez campanie, daca asta am de facut.

Sa fac ce imi place. Neavand timp de multe lucruri in materie de job ( ceea ce am mentionat mai sus) a trebuit sa aleg exact ce imi place si ce vreau sa fac pe viitor. Asa ca da, sunt Social Media Manager!

Ce fac acum, ca Social Media Manager?

“They monitor, moderate and respond to audience comments; manage social media partnerships with other brands; and create and/or post shareable videos and images. ” una din defintiile job-ului de Social Media Manager.

Eu creez si administrez conturile de SM, creez streategia de comunicare pe retele de socializare imediat ce stiu strategia de comunicare a brandului (daca exista!), creez planningul de postari, postez, raspund la comentarii, mesaje, fac update la pagina (info, cover, etc), creez campanii, planning pentru grafician, colaborari online/campanii cu alte branduri/influenceri. Tot ce tine de comunicarea brandului cu publicul, online, in SM, analizez si fac raport!

Astazi fac doar asta si nu-mi vine sa cred ca minte limpede am si ce usor imi este sa lucrez, daca focusul meu este pe un singur lucru.

Da, poti sa pui pe cineva din firma ta sa se ocupe de SM, dar las-o sa faca doar asta. Trimite-o la cursuri, ofera-i timp de creatie, ia-i de pe cap orice altceva. Desi nu pare, un om de SM are nevoie de foarte mult timp si inspiratie.

De ce am simtit sa scriu acest articol? Pentru mine, in primul rand! Sa nu cumva sa uit ce mi-am promis, sa nu uita ce bine e acum, dar si pentru cei ca mine, care fac de toate si simt ca nimic nu iese cum trebuie. Care sunt pusi sa faca o mie de alte task-uri, care nu sunt in atributiile lor si pentru care nici macar nu sunt platiti.

Sufletul trebuie tratat ca pământul, să i se dea ce-i trebuie spre a fi productiv.

Constantin Noica

One Reply to “Sunt Social Media Manager”

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *