Încă de la început, de când vestea s-a răspândit în stânga și în dreapta, deci a ajuns și la urechile mele, mi-am dorit să aflu mai mult. Mai mult despre scandalul Facebook și Cambridge Analytica. Totul despre această situație. Situație care și-a făcut simțită prezența de curând, însă mare mi-a fost mirarea să aflu că începutul a avut loc undeva prin anul 1993, când facebook încă nu exista.
Așa cum am spus, am început să caut, să citesc și să ascult. Foarte greu am găsit un articol cap coadă care să explice toată situația. De unde a pornit totul și cum s-a ajuns în acest stadiu. Pentru că sunt abonată la medium.com, de curând am primit un email în care era și articolul pe care eu îl așteptam. Acesta este articolul și descrie pas cu pas ( sau an cu an) scandalul facebook și Cambridge Analytica.
După ce am citit articolul de două ori, m-am gândit să fac un rezumat pentru cei care sunt interesați, ca mine, să cunoască mai multe despre acest caz. Niciunul din SM din România nu s-a gândit să pună la dispoziția oamenilor astfel de informații importante pentru ORICINE utilizează această platformă de socializare.
Așadar, să începem:
1993 este anul în care Nigel Oakes înființează grupul SCL, cunoscut ca Laboratoarele de Comunicare Strategică. Compania sa, descrisă ca cea mai mare agenție de gestionare a alegerilor, studiază modul în care se poate schimba opinia dar și comportamentul maselor. Oakes consideră că tactica înrădăcinată în psihologie și antropologie ar fi mult mai reușită decât metodele tradiționale de publicitate în influențarea opiniei publice.
2008, In cadrul Universității Cambridge Michal Kosinski și Daniel Stillwell, crează un quizz de personalitate în cadrul rețelei Facebook astfel obținînd cel mai mare set de date care combină scorurile psihometrice cu profilurile de Facebook! Kosinski a demonstrat că, având o medie de 68 de persoane “preferă”, poate prezice culoarea pielii utilizatorilor (cu o precizie de 95%), orientarea sexuală (precizie de 88%) și afilierea la Partidul Democrat sau Republican (85%). Inteligența, afilierea religioasă, precum și consumul de alcool, țigarete și droguri ar putea fi, de asemenea, determinate. Kosinski ar putea chiar deduce dacă părinții cuiva au fost divorțați.
2011-2012, Facebook anunță acuzațiile la Comisia Federală pentru Comerț (FTC) că a “înșelat” sutele de milioane de utilizatori prin faptul că nu și-a protejat datele în felul în care au promis. FTC explică diferitele fraude într-o notă de 8 puncte, afirmând că Facebook este împiedicat “să mai facă alte afirmații de confidențialitate înșelătoare” și “impune ca firma să obțină aprobarea consumatorilor înainte de a schimba modul în care împărtășește datele acestora”. Deși Facebook comunică toate acestea dezvoltatorilor săi, niciunul nu impune asta și continuă colectarea de date în același sistem.
2013, Cambridge Analytica, o companie de analiză a datelor, se înființează cu ajutorul finanțării unui mogul, Robert Mercer, susținător și donator al tuturor candidaților și cauzelor conservatoare. Obiectivele CA au fost (și încă mai sunt) de a utiliza seturi de date mari pentru a ajuta clienții să obțină victorii politice, utilizând campanii de marketing foarte bine orientate.
2014, Co-fondatorul CA, Christopher Wylie, află despre cercetarea lui Stillman și a lui Kosinski. Potrivit revistei NY Times, Wylie recrutează cercetătorii să se alăture echipei Cambridge Analytica. Ceea ce este clar din toate rapoartele este că Stillman și Kosinski refuză oferta după ce au aflat de utilizarea datelor SCL în politică. În consecință, CA încheie contracte cu GSR pentru a crea aplicația de chestionare pentru aceștia, acceptând costul de 800.000 de dolari pentru crearea aplicației și plata oamenilor pentru ao lua. Kogan nu este plătit niciun ban, dar are dreptul să păstreze o copie a datelor pentru propriile scopuri de cercetare.
”Și asta înseamnă că, dintr-o dată, am nevoie doar de angajarea a 50.000, 70.000, 100.000 de oameni pentru a obține într-adevăr un set de date cu adevărat mare și a fost redus foarte repede.Am reușit să obținem peste 50 de milioane plus înregistrări Facebook în intervalul de câteva luni. ” – spune Christopher Wylie
Deși Facebook interzice asta în secțiunea 3, articolul 10 al poiliticii dezvoltatorilor, Kogan, cu ajutorul aplicației concepute, reușește să obțină date personale de la 50 de milioane de oameni, într-o bază de date privată, cu scopul de a fi folosită în campaniile politice.
2015 este anul schimbărilor în cadrul companiei facebook. Alex Stamos se alătură Facebookului ca ofițer șef de securitate (CSO). Își modifică politicile de dezvoltatori, punând capăt capacității terților de a accesa datele recoltate de la liniile directoare anterioare privind “permisiunea prietenilor”. Joseph Chancellor demisionează din funcția de director al GSR, după cum se menționează pe pagina de înmatriculare a companiei. Cancelarul este angajat de Facebook ca psiholog social cantitativ. The Guardian raportează că campania prezidențială a lui Ted Cruz folosește date extrase de la utilizatori Facebook pe care nu-i cunosc. Facebook solicită Cambridge Analytica să șterge datele pe care le-a achiziționat prin intermediul aplicației de test al Dr. Kogan. Într-o declarație din martie 2018, CA mai târziu susține că a șters toate datele în cauză.
2016, anul lui Trump. Steve Banon conduce campania prezidențiala Trump și angajează Cambridge Analytica, plătindu-i companiei aproape 6 milioane de dolari pentru serviciile lor în ultimele luni ale campaniei. În aceeași lună, Comitetul Național Democrat (DNC) anunță că a fost atacat de hackeri ruși. Stamos, care este încă OSC-ul de la Facebook, alcătuieste un grup de ingineri pentru a cerceta platforma social media pentru activitatea rusă. Alexander Nix, CEO al Cambridge Analytica, prezintă la “Summitul Concordia” o conferință anuală la nivel mondial, unde explică faptul că CA a schimbat lumea campaniei politice folosind date psihologice.
2017: Sub presiunea exercitată de conducerea Facebook, Stamos și alții au lansat un raport cu privire la modul în care Facebook ar putea fi folosit ca instrument de propagandă, dar nu menționeaza de situația cu Rusia. Time Magazine raportează într-un articol extrem de detaliat că Rusia folosește Facebook pentru a conduce cyberpropaganda, astfel Facebook este obligat să recunoască în mod public că rușii au folosit platforma lor pentru propagandă cibernetică.
2018: Exact cu o zi înaintea titlurilor globale care împărtășesc știrile, Facebook anunță că au suspendat atât Cambridge Analytica, cât și societatea-mamă SCL Group, pentru încălcarea politicilor de platformă Facebook, în special prin transmiterea datelor pe care Alexandr Kogan le-a acumulat de la aplicația de test la CA. Atât New York Times cât și Guardian publică povestiri despre recoltarea datelor Kogan pentru a alimenta afacerea Cambridge Analytica cu campania Trump, cu ajutorul mărturiilor lui Christopher Wylie.
În Aprilie se zvonea că Facebook – care se confruntă cu termenul de 25 mai 2018 pentru implementarea GDPR – va schimba serverele care gestionează utilizatorii de date în Africa, Asia, Australia și America Latină către servere din Statele Unite.
Pe 15 Mai New York Times raportează că FBI investighează organizația Cambridge Analytica, care a dispărut acum.
“Ancheta efectuată de Departamentul de Justiție și FBI pare să se concentreze asupra relațiilor financiare ale companiei și asupra modului în care a achiziționat și a folosit datele personale scoase din Facebook și alte surse, a spus Times”.
Acestea fiind spuse ne putem da seama că povestea va continua și merită urmărită pentru că e datoria noastră să ne informăm cu privire la site-urile și aplicațiile pe care le utilizăm zilnic și pe care împărtășim tot felul de informații personale. Trebuie să fim conștienți că atunci când o platformă de acest nivel, ne oferă spațiul pentru a publica și a comunica informații, în mod GRATUIT, ajungem să devenim noi înșine un produs.
Cu drag, Oana Marina